torsdag, juni 07, 2007

Morgentur













En morgentur rundt i haven viste en rigdom af blomstrende planter.
Her lidt historie om hver enkelt.
Vandirisen har vi for mange år siden hjembragt fra Skals å, men da vi så besluttede at nedlægge vort gamle vandbassin, forærede vi planten til naboen Grethe, som nu har en hel hæk af dem, men den er stædig, så et lille stykke af planten var stadig hos os, og nu er det så blevet en pæn stor plante ved vort nye bassin.
Knoldbegonier fandtes altid i min barndoms have og derfor synes jeg det er en dejlig plante, og nu her hvor vi er blevet lidt gamle, får den også plads i vor have, selv om det er noget besværlig med at grave op om efteråret og opbevare, huske at finde dem frem igen når det bliver forår, og evt. forspire for derefter at plante ud omkring Grundlovsdag.
Dronningebusken og Klokkebusken var nogle af de første planter vi fik i vor nye have. Jeg fik dem i fødselsdagsgave af moster Tulle for ca. 5 år siden, hvorefter de blev plantet og nu har de vokset sig store og beriger os med et sandt blomsterflor hvert år.
Pæoner er helt klart en yndlingsblomst og jeg tror dette eksemplar stammer tilbage fra mine forældres tid. Den har levet en kummerlig tilværelse, er blevet flyttet adskillige gange, men har nu fundet en fast plads, og giver derfor i år mange store og velduftende blomster. I går var jeg faktisk ude at investre i en lyserød af slagsen og næste år vil jeg have en mørkerød.
Tilsidst krydderurterne. Se hvor bien synes godt om salvien, og sådan er det hele sommeren, et myldrende liv af insekter rundt i hele kryderurtebedet. Jeg er glad for at der også er blevet plantet forskellige duftgeranier i krukker og potter i år. Vi er derfor helt sikre på et rigt og summende insektliv i år.


Ingen kommentarer: